Preek van de week

Preek zondag 14 juli 2024

Lezing uit de Profeet Amos. Am. 7, 12-15
Lezing uit de brief van de heilige apostel Paulus
aan de christenen van Efeze. Ef. 1, 3-14
Lezing uit het heilig evangelie volgens Marcus Mc. 6, 7-13

Broeders en zusters in Christus:

Vorige week hoorden we dat Jezus in Nazareth, zijn vaderstad, geen wonderen kon doen. Jezus stond verwonderd over het ongeloof van zijn oude stadgenoten. Ik vertelde u dat hun vooringenomenheid daar de oorzaak van was. Zij kenden Jezus als de zoon van de timmerman, en daarom concluderen zij: Hij kan de Messias dus niet zijn. Ook al spreekt Jezus met gezag, ook al zien zij en horen zij over de wonderen die Jezus gedaan heeft, zij weigeren in Hem te geloven.

Het niet willen geloven komen we vandaag ook tegen in de eerste lezing bij de profeet Amos. Hij is een echte donderprofeet. Hij is een veehoeder en vijgenkweker, hij heeft geen opleiding gehad als Schriftgeleerde of profeet, maar de Heer heeft hem geroepen. Amos komt recht van het land, hij maakt van zijn hart geen moordkuil en zegt onverbloemd en recht voor zijn raap waar het joodse volk in hun geloof en eredienst aan God tekortschieten en ook dat God niet zwijgend blijft toezien maar zal ingrijpen. Koning Jerobeam, de priester Amasja en de mensen willen niet naar Amos luisteren, de profeet moet zijn mond houden. Zij willen dus niet naar God luisteren, willen niet gecorrigeerd worden, maar kunnen blijven doen wat zij zelf willen. Amos zou een profeet voor onze tijd kunnen zijn, want ook in onze tijd willen de mensen niet naar God luisteren, en waag het niet te zeggen dat hun handelen immoreel is, dat zij God niet de verschuldigde eer brengen. De tenen zijn dan heel erg lang. En misschien zijn ook wij wel die mensen.

Na de afwijzing in Nazareth gaat Jezus met nog meer energie te werk. In het Evangelie zendt Hij de twaalf apostelen uit. Maar eerst roept Hij de leerlingen bij zich. Zij moeten bij Jezus zijn. Vervolgens geeft Hij hun macht over onreine geesten en als derde zegt Hij hoe ze te werk moeten gaan en wat het doel van hun zending is: zij moeten prediken dat de mensen zich moeten bekeren. De apostelen gaan in naam van Christus prediken en roepen de mensen op zich tot Christus te bekeren, dat zij hun hart voor Jezus moeten openstellen, opdat Jezus bij hen kan binnenkomen en zij meer mens zullen zijn.

De apostelen zijn door Jezus bekleed met Zijn macht. De duiveluitdrijving en de genezing van de zieken kunnen zij niet uit eigen kracht maar het is Christus in hen die deze wonderen verricht. De genezingen en de uitdrijvingen getuigen dat Christus in hen is. Als je in Jezus gelooft, als je Jezus je vertrouwen geeft, kan Hij wonderen doen. Wat zei Jezus tegen de vrouw die aan bloedvloeiing leed? Uw geloof heeft u genezen! Daar gaat het bij Jezus om. Door het geloof kan Jezus zich in liefde met ons verbinden en zo onze ziel genezen. Door het geloof kan Jezus ons helen, - met een ander woord - kan Hij ons heiligen. Door ons te heiligen - dat is uiteindelijk zijn bedoeling - kan Hij ons deelgenoot maken aan zijn verrijzenis en het eeuwig leven.

Over dat alles spreekt Paulus in de tweede lezing in zijn brief aan de Christenen van Efeze. Laat tot ons doordringen welk plan God met ons heeft. God heeft ons uitverkoren voor de grondlegging van de wereld om heilig te zijn, om vlekkeloos te zijn voor Zijn aangezicht. God heeft ons uitverkoren, voorbestemd, en dat is zijn liefde voor ons, om zijn kinderen te worden. Jezus is werkelijk de Zoon van God, Hij is geboren, niet geschapen, Hij is één in wezen met de Vader. Hij is de Zoon van nature. Wij zijn geschapen. God heeft ons, schepselen, voorbestemd zijn kinderen te worden, Hij maakt ons aan zijn Zoon gelijk, wij worden kinderen van God. Zie eens hoe verheven wij worden, wij zullen aan God gelijk zijn! Welk een onvoorstelbaar vooruitzicht wordt ons niet gegeven door ons geloof in Jezus Christus. Wie kan daar onverschillig voor blijven.

Wij hadden onze gelijkenis met God verloren door onze zonden. Maar de Vader heeft zijn Zoon gezonden, of zoals Paulus zegt, de Geliefde, die zijn bloed vergoten heeft, zijn leven gegeven heeft voor de vergeving van al onze zonden. Door de vergeving van zonden hebben wij weer het beeld van God terugkregen dat wij door de zonde verloren hadden. Omdat Jezus, Gods Zoon, bereid is geweest om mens te worden, zichzelf te offeren, zijn leven te geven voor onze zonden, daarom is Hij de Geliefde Zoon van de Vader. In Christus zijn ook wij geliefd.

Niet alleen zijn onze zonden vergeven maar wij hebben door Christus, zoals Paulus in de lezing zegt, ook een erfdeel gekregen. Kinderen delen immers in de erfenis. De erfenis is dat wij met Christus uit de dood zullen verrijzen tot een nieuw en eeuwig leven na de overgang van de dood. Maar als verrezen mensen zullen wij door ons geloof aan God gelijk zijn. Wij zullen in Christus zetelen aan de rechterhand van de Vader, zullen wij God zien zoals Hij is. Dat is de waarheid van ons geloof en de waarheid van ons bestaan. Blijf niet onverschillig, je speelt met je eigen leven.
Is het dan niet passend en juist om God dank te brengen. Hij is onze dankbaarheid waardig. En die dank brengen wij hier in de viering van de Eucharistie. Laten wij God loven om zijn grote genade en barmhartigheid die Hij ons geschonken heeft. Laten wij God loven om zijn grote heerlijkheid. Alles heeft Hij ons gegeven in zijn Zoon Jezus Christus. Meer kan God ons niet geven.

Daarom worden de apostelen uitgezonden en roepen zij ons op, en dat doet ook de Kerk, dat alle mensen zich bekeren tot Jezus Christus. Laten ook wij loskomen van onze vooringenomenheid, laten wij loskomen van wat andere mensen vinden, wat mensen over ons geloof zeggen. Laten wij luisteren naar het woord van God, Hij spreekt tot ons door de profeten. Jezus spreekt door zijn Kerk tot ons. Laten wij niet zijn zoals Jezus’ stadsgenoten, die het wel geloofden, of beter gezegd niet geloofden.

Maria geloofde. En wie ziet niet in Maria die mooie vrouw, Bernadette zag in Lourdes een mooie Dame. Zij is de mens zoals God de mens bedoeld heeft. Maria is door haar geloof en door haar gebed het voorbeeld voor iedere gelovige. Heilige Maagd Maria, Moeder van God, Onze Lieve Vrouw ter Eik: bid voor ons. Amen.